10 essentiele olien & een burn-out


We hebben tegenwoordig veel meer te maken met stress en druk vanuit de samenleving
om te moeten presteren. Een gezin draaiende houden, ernaast werken en ook nog een
sociaal leven eisen bij veel mensen hun tol. We lopen op ons tandvlees en als er dan ook
maar iets gebeurd zegt ons lichaam, maar ook vooral onze geest, STOP!

Onze bijnieren produceren het stresshormoon cortisol. Dit hormoon heeft een belangrijke invloed
op vele processen in ons lijf. Onderandere op insuline (disbalans kan zorgen dat je moeizaam afvalt of
juist in gewicht aankomt) en serotonine (ons gelukshormoon, in combinatie met slechte voeding
wordt dit hormoon tekort aangemaakt waardoor je je depressief kan voelen)

Een hormonale disbalans, en dan vooral je bijnieren die in complete stressmodus gaan,
kan zich op verschillende manieren uiten. Daardoor is het vaak moeilijk te bepalen
waar de klachten vandaan komen en wat we eraan kunnen doen. De huisarts koppelt de
symptomen vaak niet aan uitgeputte bijnieren en zo kan het zijn dat je jaren met klachten
rondloopt en verschillende dingen hebt geprobeerd. Van anti-depressiva tot
aan synthetische hormonen als “de pil” en het advies om yoga te gaan beoefenen.
Vooral bij dat laatste stond ik gek te kijken, waarom moest ik nou iets ontspannends
gaan doen terwijl ik juist meer energie wil krijgen en me fitter wil voelen?!
Toen wist ik nog niet wat ik nu weet. Door je meer te ontspannen zal je cortisolgehalte
dalen en kan je lichaam uit de vechtmodus komen.

Hieronder enkele situaties die gelinkt worden aan uitgeputte bijnieren:

  •  Je hunkert vaak naar suiker, koolhydraten, vet, zout of een combinatie ervan.
  • Je hebt moeite om te vallen en in slaap te blijven, ook al ben je moe of je wordt vaak wakker en voelt je niet uitgeslapen.
  • Je wordt erg snel geïrriteerd of boos.
  • Je hebt elke dag minimaal 3 kopjes koffie ‘nodig’ en snakt ook naar snoep.
  • Je voelt je vaak angstig of in de put.
  • Je hebt meer en meer last van vetopslag rondom je buik/middel.
  • Je voelt je snel grieperig of bent vaak verkouden.
  • Je hormonen zijn echt van slag: geen libido, vruchtbaarheidsproblemen, acne, slaapproblemen.
  • Je focus is verstoord en je geheugen laat je vaak in de steek.
  • Je spijsvertering werkt niet zoals het zou moeten.

Zoals je kunt zien, is het omgaan met stress ongelooflijk belangrijk voor onze gezondheid en welzijn. Essentiële oliën (samen met andere levensstijl) hebben het vermogen om stress te verlichten en de bijnieren te herstellen en ondersteunen. Door ze consequent te gebruiken,
zal je lichaam je bijnieren in hun kracht en functionaliteit herstellen.

Hieronder vind je 10 essentiële olien die hierbij kunnen ondersteunen,
kijk welke olie met jou resoneert en ervaar wat deze olie voor jou kan betekenen.

1. Endoflex
De olie zorgt voor het behoud van de algehele vitaliteit door de combinatie van essentiële oliën dat diverse systemen in het lichaam ondersteunen (klieren, bloedsomloop, luchtwegen, zenuwstelsel, voortplantingsorganen, enz.). Naast het verbeteren van je welzijn, biedt het ook ondersteuning om je gewicht onder controle te houden en geeft ondersteuning bij de hormoonhuishouding.
Het kan verlichting geven bij opvliegers, krampen en PMS.

Smeer Endoflex dagelijks op je bijnieren, deze zitten aan je rug kant. Ter hoogte van je bh bandje.
Of neem een capsule in met 3-6 druppels Endoflex en voeg eventueel 3-6 druppels Lavender toe ter ondersteuning van je serotonine (gelukshormoon) niveau.

2. Cinnamon Bark
Cinnamon Bark staat erom bekend dat het het endocriene systeem versterkt (onze bijnieren maken deel uit van dit systeem), het zenuwstelsel en helpt de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Het bevordert fysieke energie en stimuleert het immuunsysteem.

Een mooie bijkomstigheid van Cinnamon Bark is dat het de werking van andere essentiele oliën kan versterken, net als copaiba essentiële olie.

Cinnamon Bark versterkt zelfliefde, acceptatie en stelt ons in staat negativiteit los te laten.

Breng verdunde etherische olie van Cinnamon Bark aan op de bijnier vitaflexpunten op de onderste binnenste bogen van de voeten. (zie vitaflex foto)

3. Clove
Clove stimuleert de vagale zenuw om een spijsverteringscascade te activeren die de algemene gezondheid van de spijsvertering verbetert. Het is ook bekend dat clove een gezonde bloedsomloop stimuleert, hogere energieniveaus bevordert en vermoeidheid verlicht die gepaard gaat met bijnier burnout. Het verhoogt de stemming en verlicht stress.

De beste plaats voor het aanbrengen van verdunde essentiële clove olie voor bijnierondersteuning is achter de oren op het kaakbot.


4. Helichrysum
Helichrysum helpt bij het regenereren en genezen van beschadigde zenuwen en bindweefsels en is een uitzonderlijke pijnstiller. Het ondersteunt de lever, galblaas en pancreas en verlicht stress en negativiteit. Ik geniet ervan deze olie te gebruiken voor mentale helderheid en energie wanneer je geest vertroebelt.

Breng helichrysum aan, verdund op de slapen of achterkant van de nek.

5. Lavender
Lavendel is al lang bekend om mensen met slaapstoornissen en stress gerelateerde aandoeningen te helpen. De verzachtende en kalmerende effecten helpen voorkomen dat de bijnieren onnodig in actie komen, waardoor ze zichzelf kunnen herstellen en herstellen.

Gebruik lavendel in een kalmerende spray, in de diffuser,
of in een roll-onflesje aangebracht op de borst voor het beste resultaat.

6. Lime
Lime is geweldig voor het verlichten van gevoelens van apathie, angst en nervositeit. Het is bekend dat het mentale vermoeidheid verfrist, het negatieve denken opheft en wegspoelt, en positieve energie stimuleert. Het is een heerlijke essentiële olie om te gebruiken als je depressief bent. Lime werkt uitzonderlijk goed wanneer je ‘m mixed met clove om een ontspannende blend te creëren.

Breng Lime verdund achter het oor op het kaakbot aan voor het beste resultaat.

7. Stress Away
De naam zegt het al: Weg met Stress. Deze heerlijke blend van onder andere Lavender, Lime, Vanille & Cedarwood is gemaakt om je een ontspannen gevoel te geven. De geur is heerlijk en kan
prima gebruikt worden als dagelijkse parfum.  Het laat gevoelens van stress & angst los en heeft daardoor een gunstig effect op het cortisolniveau.

Smeer de olie op je polsen en achter je oren. In de diffuser is dit ook een fijne om te vernevelen.

8. Nutmeg
Nutmeg vertoont adrenale cortex-achtige / corticosteroïde activiteit en ondersteunt dus de bijnierfunctie door het verhogen van de energie en het verlichten van nerveuze vermoeidheid en chronische symptomen van stress. Dit geeft zowel nutmeg als clove essentiële olie een stapje voor op andere essentiële oliën bij de behandeling van bijniervermoeidheid.

9. Rosemary
Rosemary staat erom bekend dat het snel cortisol niveaus in enkele minuten reduceert door het gewoon te ruiken. Dit is een van de beste manieren om stress in het lichaam te verlichten en onder controle te houden. Als je in staat bent om de druk op de bijnieren te verminderen, kunnen ze zichzelf herstellen.

Ruik Rosemary uit het flesje dmv 2-3 diepe ademhalingen, gebruik in ontspannings- en kussensprays of vernevel ‘m dmv een diffuser.

10. Thyme
De geurige invloed van Thyme maakt het mogelijk om iemand te helpen vermoeidheid en mentale uitputting te overwinnen. Het helpt de hormonen in evenwicht te brengen die met de bijnieren worden geassocieerd, versterkt de zenuwen, en helpt u een gevoel van kalmte en ontspanning voelen. Thyme is een uitstekende essentiële olie voor het verlichten van emotionele vermoeidheid.

Gebruik verdund op de bijnier vitaflex punten zoals hierboven is afgebeeld.

Wil je een olie bestellen of meer informatie over de producten van Young Living?
Stuur ons een email en we helpen je graag!

Wil je altijd op de hoogte blijven van de nieuwste blogs?
Meld je dan aan op onze nieuwsbrief.

Facebook Comments