EQ: Zwangerschap

Omega 3 rondom de zwangerschap

Te veel vis eten wordt tijdens de zwangerschap afgeraden vanwege giftige contaminanten zoals kwik. Kwik is schadelijk voor de pasgeborene. Toch levert zeevoedsel zoals vis, garnalen, mosselen, krab en gamba’s belangrijke bouwstoffen voor de ongeborene.

Zo is voedsel uit de zee rijk aan tyrosine en jodium: essentiële bestanddelen voor de productie van schildklierhormoon, en daarmee de groei van de hersenen. Onderzoeken laten zien dat Europeanen suboptimale hoeveelheden van jodium in ons dieet hebben. Omdat we te weinig zeevoedsel consumeren wordt jodium toegevoegd aan brood. Echter is brood rijk aan stoffen die een minder gunstige invloed op onze gezondheid en immuunsysteem hebben, zoals gluten, schimmels en acellulaire vezels. 3 oorzaken van een verstoorde darmflora en immuunfunctie, die bijdragen aan ontstekingsklachten, allergieën, darmklachten en eczeem. Frequente zetmeel inname kan tevens bijdragen aan bloedsuikerschommelingen en insuline-problematiek. Zwangerschapsdiabetes is een veelvoorkomend probleem.

Postnatale depressie

Bovendien zijn vis, schaal- en schelpdieren rijk aan omega 3 vetzuren. Dit zijn essentiële vetten voor zowel moeder als pasgeborene. Onze hersenen bestaan voor 50% uit omega-3 vetzuren. De ontwikkeling van het zenuwstelsel maakt een spurt in het derde trimester van de zwangerschap. Om aan de vraag van de foetus te voldoen, wordt de voorraad van de moeder aangesproken. Indien deze een lage status aan omega 3 vetzuren in haar bloed en weefsels heeft, worden voorraden uit de hersenen aangesproken. Dit is een belangrijke oorzaak van zwangerschaps-dementie en postnatale depressie.

Onderzoeken laten zien dat vrouwen met postnatale depressie een lage omega 3 status hebben, en goed reageren op suppletie. Gemiddeld is bij Europeanen de omega 3 concentratie in rode bloedcellen slechts 2-4%, terwijl het 8-12% zou moeten zijn. Waarden onder 8% worden geassocieerd met hart- en vaatziekten en hersendegeneratieve ziektebeelden op latere leeftijd.

Gezonde hersenfunctie

Suppletie van omega-3 olie is voor de hersenfunctie van zowel moeder als kind van groot belang. Goede supplementen zijn vrij van schadelijke toxinen zoals kwik, PCB’s en dioxinen, die wel in vis voorkomen. Onderzoek laat zien dat suppletie leidt tot een beter gezichtsvermogen bij het kind, en een hoger IQ, een betere mentale ontwikkeling en minder kans op ADHD, ADD en Autisme. 

Huidklachten

Omdat omega 3 vetzuren een belangrijke bouwsteen vormen voor de huid, kan suppletie helpen bij huidgerelateerde aandoeningen zoals eczeem: een veelvoorkomend verschijnsel bij pasgeborenen, dat tevens een relatie met de darmflora vertoont. Deze relatie houdt ook verband met andere allergieën, waaronder astma en rhinitis.

Onderstaand artikel bespreekt 17 wetenschappelijke onderbouwde voordelen van omega 3 vetzuren:

http://www.ahealthylife.nl/17-wetenschappelijk-onderbouwde-voordelen-van-omega-3-vetzuren/

Lage Omega 3 status bij postnatale depressie:

http://journals.lww.com/epidem/Abstract/2009/07000/High_Levels_of_Depressive_Symptoms_in_Pregnancy.20.aspx

Omega 3 suppletie verbetert symptomen perinatale depressie:

http://www.tritolonen.fi/files/pdf/Su%20preg%20depr.pdf

Omega 3 tegen zwangerschapsdepressie

http://ajp.psychiatryonline.org/doi/abs/10.1176/appi.ajp.160.2.385

Omega 3 tijdens zwangerschap nodig voor de ontwikkeling van de ogen en gezichtsvermogen van het kind:

http://www.pnas.org/content/83/11/4021.short

Belang van Omega 3 suppletie tijdens de zwangerschap:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2621042/

Omega 3 van belang voor ontwikkeling mentale eigenschappen en IQ van het kind;

http://pediatrics.aappublications.org/content/111/1/e39.short