Olien om te ontspannen

Als je op zoek bent naar manieren om stress te verminderen en te ontspannen, probeer dan aromatherapie. Lees hoe het gebruik van etherische oliën het reukvermogen gebruikt om genezing te bevorderen en stress te beheersen.

We kunnen allemaal profiteren van een beetje ontspanning, of het nu gaat om een ​​dagje spa of het nemen van momenten om te ontspannen. Tijd maken voor rust en ontspanning is een belangrijk onderdeel van het behoud van een goede gezondheid en welzijn. Voor sommigen is ontspannen gemakkelijk, terwijl voor anderen het een beetje een uitdaging is om plotseling van versnelling te schakelen, vooral voor degenen die altijd maar druk zijn. Je bent niet de enige! Het is geen toeval dat er veel vraag is naar stress en ontspanningshulpmiddelen.

Aromatherapie, het gebruik van geurige oliën voor therapeutische doeleinden, omvat meestal het gebruik van etherische oliën , dit zijn aromatische oliën die zijn geëxtraheerd uit planten. Als je ooit een citroen hebt gesneden, heb je aromatherapie ervaren. Het is moeilijk om de sterke geur van citrus in de lucht niet te missen. Eeuwenlang zijn geurige plantenoliën gebruikt in harsen en balsems voor zowel medicinale als religieuze doeleinden.

Waarom het werkt

Je neemt constant energie en informatie uit de omgeving op via de zintuigen. Het is hoe je contact maakt met de wereld, waardoor je op een primitief niveau belangrijke aanwijzingen krijgt over wat goed of niet goed voor je is. Natuurlijk letten mensen niet meer zoveel meer op deze aanwijzingen als vroeger, maar het effect is er nog steeds. Bewust gebruikt, kunnen de zintuigen echter een directe weg zijn om het eigen genezingssysteem van het lichaam te activeren.

Aromatherapie met etherische oliën gebruikt het reukvermogen om genezing te bevorderen en is vooral nuttig als een behandeling voor het omgaan met stress , wat meestal de oorzaak is van het onvermogen om te ontspannen en los te laten. Bij inademing stimuleren de verschillende aroma’s de geur receptoren in de neus, die vervolgens berichten door het zenuwstelsel naar het limbisch systeem sturen, dat het deel van de hersenen is dat emoties regelt. Dientengevolge kunnen aromatherapie-voordelen positieve effecten hebben, zoals opgeheven, ontspannen, kalm, versterkt of verjongd, afhankelijk van het gebruikte aroma.

Denk aan je favoriete geur (en), zoals:

  • Roos
  • Salie
  • De geur van de aarde na een regenbui
  • Brood vers uit de oven
  • Koffie
  • Pepermunt, etc.

Meer dan waarschijnlijk bracht alleen het denken aan de geur een herinnering of een gevoel voort. Er is meestal een bijbehorende lichamelijke reactie en afhankelijk van het geheugen kunt je merken dat je lacht, of je kunt een knoop in de maag voelen. De geest en het lichaam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden – wat de een beïnvloedt, beïnvloedt de ander. Toegang tot deze verbinding via aromatherapie is het geheim van betere ontspanning.

Aroma’s voor ontspanning

Aromatherapie is een zeer geïndividualiseerde ervaring. Wat de ene persoon geweldig ruikt, kan een afkeer zijn voor de andere. Als je op zoek bent naar etherische oliën, begin dan op te merken waar je je door aangetrokken voelt; meestal betekent dit dat het je op de een of andere manier ten goede kan komen. In het geval van ontspanning zijn er bepaalde geuren die kalmerende eigenschappen bevatten en waarvan bekend is dat ze helpen. Neem de tijd om te ontdekken met welke hieronder je misschien wilt werken:

  • Lavender
  • Frankincense
  • Stress Away
  • Lemon
  • Lemongrass
  • Vetiver
  • Rose
  • Jasmine
  • Sandelwood

Koop essentiële etherische oliën. Helaas zijn er veel goedkope opties die je verder weg brengen van de gezondheidsvoordelen van de aromatische plant.

Hoe aromatherapie te gebruiken voor ontspanning

Aromatherapie onderscheidt zich van andere natuurlijke helende technieken door het proces van neuro-associatieve conditionering. Zoals eerder vermeld, is er een sterk verband tussen geur en geheugen. Neuro-associatieve conditionering is een proces waarbij je een geur doelbewust koppelt aan een emotionele toestand. Dit heeft een groot potentieel om de respons van het lichaam op een ervaring te vergroten. Als je bijvoorbeeld elke keer dat je in meditatie zat, Sandelwood gebruikte, zou je heel snel leren het kalmerende gevoel te associëren met dat aroma. Deze zelfde techniek kan worden toegepast om een ​​gevoel van ontspanning te verdiepen in welke vorm je ook kiest.

Er zijn veel manieren om etherische olien aan je leven toe te voegen om je te helpen ontspannen. Hier zijn enkele suggesties:

  • Voeg een paar druppels etherische olie toe aan je bad.
  • Gebruik tijdens meditatie.
  • Gebruik tijdens een massage.
  • Pas vlak voor het slapengaan toe om een ​​goede nachtrust te krijgen.
  • Gebruik altijd wanneer je een moment van rust nodig hebt.

Je kunt een diffuser gebruiken die de geur in de kamer verspreidt. Je kunt de aromatische oliën ook rechtstreeks op het lichaam aanbrengen, zoals op de pols, achter de oren of waar je maar wilt. Het gebruik van enkele druppels massageolie kan ook behoorlijk bevredigend werken.

Facebook Comments